FERNANDO
SORS
( 1778-1839 )
José
Fernando Macario Sors ( 1 ) is geboren te Barcelona in 1778. Zijn
vader, Juan Sors, is een koopman die zijn zoon een baan wil bezorgen in de
administratie of het leger. Als Juan echter in 1790 sterft, blijft de weduwe met
haar zoon achter zonder bestaansmiddelen.
Het
Benediktijnerklooster van Montserrat ontfermt zich over Sor tot hij oud genoeg
zal zijn om in de kost te voorzien. Fernando, die reeds op vijfjarige leeftijd
van vader viool- en gitaarles kreeg, zal nu in de Escolania van Montserrat les
krijgen in harmonie, contrapunt en compositie, naast natuurlijk de algemene
vakken.
Als
hij zestien jaar is verlaat Sor het klooster waar hij de gitaar niet mocht
oefenen. In 1795 keert hij terug naar Barcelona en componeert er zijn eerste
opera : Telemacco en la Isla de Calipso. Deze
opera kende op één seizoen ( 1797/98 ) vijftien uitvoeringen in Barcelona,
weldra gevolgd door een reeks uitvoeringen in Venetië.
In
1798 reist hij naar Madrid waar hij in de gunst komt van de hertogin van Alba
die hem opneemt in haar paleis. Aan deze mooie periode komt plots een einde met
de dood van de hertogin ( 1802 ).
In
1808 maakt Napoleon gebruik van de onlusten in Spanje om dit land binnen te
trekken. Sor, als zoveel anderen, kiest partij voor de Fransen, neemt in 1808
dienst in het Franse leger en wordt zelfs kapitein. Als in 1813 het tij keert en
de Fransen Spanje moeten verlaten, vlucht Sor mee naar Frankrijk, uit schrik
voor represailles. Hij zal afwisselend te Parijs of Londen verblijven, tot hij
zich definitief te Parijs vestigt in 1828.
Tijdens
zijn Spaanse periode componeert Sor talrijke werken van uiteenlopende aard, die
bijna alle verloren gingen.
Te
Parijs componeert Fernando opera's, cantates, pianowerken, balletten enz. Een
groot succes wordt zijn ballet Cendrillon
dat in 1823 meer dan honderd uitvoeringen kent. Dit enorm succes helpt Sor
uit zijn financiële moeilijkheden en stelt hem in staat naar Rusland te reizen.
In hetzelfde jaar huwt hij de prima-ballerina van het Parijse opera-ballet,
Virginie Hullin. Ze vergezelt hem naar Rusland, treedt op in het Groot Theater
van Moskou en wordt balletlerares. Sor kent met zijn muziek in Rusland groot
succes, doch zijn huwelijk loopt spaak en in 1826 keert hij, alleen, terug naar
Parijs. Virginie zal in 1838 te Moskou huwen.
Sor
heeft ook een dochter, Julia, die geen kind is van Virginie Hullin, daar ze
geboren is in 1818. Wie de moeder is weten we niet.
In
Rusland schrijft Sor een belangrijk ballet : Hercule
et Omphale ( eerste uitvoering in 1826 ).
Terug
van zijn Ruslandreis componeert Sor nog opera's en balletten. Een van die
opera's ( La Belle Arsène ou la Baguette
Magique ) kende zijn eerste uitvoering ( postuum ) te Brussel in 1845.
Deze
tweede periode in het leven van Sor, 1814-1827, levert vooral theaterwerken en
enkele gitaarstukken. In deze periode geeft hij ook gitaarles in Engeland,
Duitsland en Rusland.
De
derde periode, 1828-1839, besteedt Sor zijn tijd vooral aan gitaaronderricht en
het componeren van gitaarwerken. Hij verblijft nu te Parijs en heeft er als
vrienden Dionisio Aguado en Napoléon Coste ( 2 ). Ook bij de gitaarbouwers
heeft hij goede vrienden ( Joseph Panormo in Londen en René François Lacote in
Parijs ), die op zijn aanwijzingen verbeteringen brengen in de gitaarbouw.
Op
het einde van zijn leven treft het ongeluk hem zwaar : zijn dochter Julia sterft
( 1838 ) en hijzelf lijdt aan longkanker. In 1839 bezwijkt Sor aan deze ernstige
ziekte.
Sor
is een van de voornaamste gitaarvirtuozen en -componisten. Fétis ( 3 ) noemt
hem "de Beethoven van de gitaar", waarmee hij de sterke invloed
bedoelt die Fernando Sor uitoefent op de gitaristen van zijn generatie.
Sor
componeert een indrukwekkend aantal werken : 6 balletten, één melodrama, 7
opera's, gewijde muziek (missen, motetten...), één cantate, 3
strijkkwartetten, 2 symfonieën, één symfonie concertante voor gitaar en
strijkers, één mars voor militaire kapel, een 25-tal liederen, een aantal
pianowerken, 2 werken voor harp-lier en meer dan 300 gitaarwerken (
ondergebracht in opusnummers 1 t.e.m. 65, plus verschillende zonder opusnummer
), een literair werk ( Mes Impressions sur Montserrat ) en een Method for the
Voice. Ongeveer de helft van zijn composities ging verloren.
Enkele
voorname gitaarwerken : Introduction et
Variations sur un thème de Mozart op. 9,
Sonates op. 15b, 22, 25, Studies op.
6, 29, 31, 35, 44, 47, 60, Méthode pour
la Guitare ( geen opusnummer ), Fantaisie
Elégiaque op. 59, Souvenir de
Russie, duo, op. 63.
De
meeste werken van Sor vereisen een sterke techniek. Nu nog kunnen we zijn werken
niet wegdenken uit de moderne methodes.
De
invloed die Sor uitoefent is zeer groot :
a
) als
gitarist, waarbij hij zich neerlegt bij het meesterschap van Aguado ; toch is
Sor de enige gitarist die ooit als solist optrad op de Royal Philharmonic
Concerts ( 1817 ) met de uitvoering van zijn Sinfonia for Guitar and Strings;
b ) als
raadgever bij de instrumentenbouw, in samenwerking met de beste gitaarbouwers
van die tijd : Lacote en Panormo;
c
) vooral als componist, waarbij hij de klassieke weg volgt.
Aan Sor wordt ook toegeschreven de invoering van de zessnarige gitaar in
Engeland en later in Rusland.
(
1 ) Tijdens zijn verblijf in
Frankrijk zal Sors, onder invloed van de Franse uitspraak, zijn naam wijzigen in
Sor; hij kiest als voornaam
Fernando.
(
2 ) Napoléon
Coste ( 1806-1883 ), Frans
gitaarvirtuoos en -componist. Hij gebruikt ook een gitaar van groot model die
een kwint lager gestemd is dan een gewone gitaar. Hij voegt er een zevende snaar
( D ) aan toe. Coste publiceert 53 composities, waaronder walsen, serenades,
menuetten en zijn bekende studies. Hij geeft ook een herziene en vermeerderde
druk uit van de methode van Sor.
Coste
concerteert tot in 1863 een ongeval zijn rechterhand onbruikbaar maakt.
Coste
komt in een periode van algemene afname aan belangstelling voor de gitaar. Hij
vindt zelfs geen uitgever voor zijn composities ( ondanks het feit dat hij de
tweede prijs behaalde, na Mertz, in een compositiewedstrijd in 1856 te Brussel
ingericht door de Rus Makaroff ! ) en hij is verplicht ze met eigen middelen uit
te geven. Daardoor geraken ze slechts in een beperkte kring bekend. Nu nog zijn
ze ernstig en meestal moeilijk studiemateriaal. Met Coste wordt een bloeiperiode
van de gitaar afgesloten.
(
3 )
François Ioseph Fétis (
1784-1871 ), Belgisch musicoloog en componist. Hij beïnvloedt sterk het
muziekleven door zijn kritiek. Hij publiceert ook methodes voor verscheidene
instrumenten. Als componist is hij vooral bekend door zijn opéras-comiques.