R
Start Componisten Varia Vormen Partituren-mp3 Links

 

Omhoog

Stepan Rak ( 1945 )

De Tsjechische componist en gitarist Stepan Rak ( 1945 ) groeide op in Praag en gaf reeds op jonge leeftijd blijk van een grote interesse voor de kunst in het algemeen. Voordat hij een definitieve keus maakte leidde hij de rockgroep 'The Racks' en leek een carrière als kunstschilder/fotograaf in het verschiet te liggen. Toch bleek zijn passie bij de klassieke muziek te liggen en besloot hij de klassieke gitaar serieus ter hand te nemen. Na het afsluiten van zijn studie bij de gitarist Stephan Urban en de componist Jiri Dvoracek aan de Academie voor Kunsten te Praag is Rak een veelgevraagd concertgitarist. Hij concerteerde in Australië, Nieuw Zeeland, de Verenigde Staten, en in praktisch alle landen van Europa en is vooral bekend vanwege zijn grote gave tot improvisatie op de gitaar. Ook als componist geniet Stepan Rak grote erkenning; internationaal bekende solisten, zoals bijvoorbeeld John Williams en Vladimir Mikulka, nemen zijn composities in hun concertprogramma's op. Tevens zijn er tal van CD opnames te verkrijgen waarop zijn muziek, variërend van solistisch werk tot en met composities voor symfonie-orkest, te beluisteren is. Tegenwoordig verdeelt Stepan Rak zijn tijd over concert-tournee's, masterclasses en het grote aantal compositie-opdrachten dat hem ten deel valt. Tijdens een van deze classes gedurende het 30e Internationale Gitaarfestival te Zwolle, speelde Het Consort eigentijds werk voor aan Stepan Rak. Onder andere ook zijn Rumba, een compositie oorspronkelijk geschreven voor het Praags Gitaar Kwartet. Rak was bijzonder ingenomen met het arrangement en de uitvoering ervan; "I like it even more", en gaf spontaan zijn goedkeuring voor meer arrangementen van ander werk van zijn hand. Dit resulteerde in de zetting van de Pavan, een indringende compositie, die door het dramatische karakter de sfeer van een waar elegie, een klacht tegen alles wat verkeerd is, oproept. Hier past een uitspraak van Stepan Urban die geheel door Rak onderschreven wordt "…that whenever you touch the guitar, not only with your hands but in your imagination, try to believe you are in a great theatre of the world, and what happens there concerns you and all of us". In tegenstelling tot de Pavan laat de vluchtige Rumba met haar slagwerkelementen een totaal andere indruk na : voordat je het beseft is het voorbij.

 

Ranchera

           van de Rancho’s afkomstige landelijke Argentijnse dans. De melodie staat in de maat van ¾ en de begeleiding bestaat uit 3 achtsten in de maat van 6/8.

    typische dans afkomstig van de Mexicaanse provincie Jacinta.

 

RAPSODIE

1    Bij de oude Grieken een reeks van verschillende zangen of van grotere epische dichtwerken, die met of zonder begeleiding ( tokkelinstrumenten ) door de rapsoden werden voorgedragen. De rapsoden waren rondtrekkende Griekse volkszangers, die de gedichten van Homerus of andere dichters voordroegen.

2    Vanaf de 19de eeuw is de rapsodie een instrumentale fantasie met improvisatorisch karakter op nationale volksliederen of karakterverwante melodieën; ook soms ballade-achtige pianostukken. Er zijn Hongaarse, Noorse, Spaanse en Slavische rapsodieën geschreven door Liszt, Raff, Bartók, Lalo, Dvorak, Brahms e.a. Bekend is ook de ' Rhapsody in Blue ' van G. Gershwin, waarin jazzelementen voorkomen.

 

DILERMANDO REIS ( 1916-1977 )

Dilermando Reis, probably the most famous Brazilian popular guitarist, was born in São Paulo State but lived most of his life in Rio de Janeiro, where he worked actively in radio and recordings. From 1941 to 1975 he recorded about 20-78rpm and 23-LPs.
He played all kinds of music and recorded the compositions of Bach, Barrios, Tarrega, Gnatalli and Pixinguinha among many others. However, his preference was the traditional Brazilian guitar style : doleful waltzes and choros full of modulations to "confuse accompanists", played with his unique style and sound.
He was a great composer also. He recorded about 100 of his own compositions, many of which became real standards of Brazilian popular guitar - like "Dois Destinos" and "Se Ela Perguntar".
In 1975 he recorded the LP, "The Brazilian Guitar of Dilermando Reis", containing his last compositions : choros and waltzes, of course.

Ribayaz Lucas Ruiz de

In 1677 verschijnt te Madrid in tabulatuur “Luz y norte musical para caminar por las cifras de la guitarra española y arpa, tañer y cantar a cornpas por canto de organo” van Lucas Ruiz de Ribayaz, kanunnik van de kerk van Villafranca del Vierzo. Naast talrijke dansen handelt het werk ook over het instrument zelf : besnaring, stemming, manier van aanslaan enz.

 

Ricercare

Compositievorm in polyfone stijl, ontstaan in de 16de eeuw als instrumentale versie ( veelal voor orgel of strijk- en blaasinstrumenten ) van het doorgeïmiteerde motet. Het 16de-eeuwse ricercare is gebouwd op verschillende thema’s, welke achtereenvolgens tot bewerking komen. Het 1ste ricercare vindt men in de Venetiaanse school ( Willaert, Buus, Cavazzoni ). De fantasia is synoniem voor ricercare maar gebruikt slechts 1 thema en is aldus een stap verder naar de fuga. In de 17de en 18de eeuw was ricercare of ricercata een bijzonder kunstig gebouwde fuga.

 

ROMANCE

( Oorspr.: lied in het Romaans; later : lied in de volkstaal ). De gezongen romance is een kort strofenlied, eenvoudig van melodievorming en begeleiding, lyrisch-verhalend, meestal een tragische liefdesgeschiedenis behandelend, soms heroisch, soms sentimenteel. In de 18de eeuw werd de romance belangrijk in de opéra-comique en raakte ook buiten Frankrijk bekend. Een eerste voorbeeld van een apart staande romance is Martini's 'Plaisir d'Amour' ( 1784 ). De historische romance met politieke inhoud werd belangrijk tijdens de Franse Revolutie. Tijdens het Keizerrijk ging de romance een grote bloeiperiode tegemoet. Na 1815 onderscheidde men nieuwe soorten : barcarolle, nocturne, tarantelle, tyrolienne.
Belangrijke componisten waren Antoine Romagnési en Auguste Panséron, ca. 1830 'le roi de la romance'. Na 1830 werd de romance-produktie een ware industrie; er verschenen enige honderden per jaar, gepropageerd in de salons door modezangers. De artistieke waarde daalde evenwel. Hierin kwam verandering met de romances van Louis Niedermeyer en Hippolyte Monpou, die zij schreven op teksten van Lamartine, Hugo en de Musset. Hun romances bereidden de weg tot het Franse kunstlied, “la mélodie française”.
In de romantiek kan de romance ook als zuiver instrumentaal stuk voorkomen : karakterstuk in de geest van een romance.

 

Roncalli Ludovico

In 1692 verschijnen te Bologna negen gitaarsuites van graaf Ludovico Roncalli, onder de titel «Capricci armonici sopra la chitarra spagnuola». Deze gitaarsuites zijn afwisselend «alfabeto» ( geslagen akkoorden ) en punteado ( de melodie is aangegeven door cijfers ).