Aguado
Start Componisten Varia Vormen Partituren-mp3 Links

 

Omhoog

DIONISIO AGUADO ( 1784-1849 )

 

Dionisio Aguado y Garcia, zoon van een notaris, begint gitaar te studeren bij pater Basilio ( 1 ) in 1792 in een Madrileens college. De zanger Manuel Garcia zal zijn opleiding voltooien.

Als zijn vader in 1803 sterft, trekt Dionisio zich met zijn moeder terug op een landgoed nabij Aranjuez. Hier, in de stille afzondering, kan hij zich ongestoord wijden aan de gitaarstudie.

Regelmatig verschijnen er studies van hem, maar zijn grootste verdienste is zijn methode die in 1825 verschijnt. Deze methode is een grote stap vooruit naar de moderne gitaartechniek. Hetzelfde jaar sterft zijn moeder.

In 1826 trekt hij naar Parijs waar hij door zijn composities een zekere vermaardheid bezit. Hier verschijnt de tweede druk van zijn methode in 1827 bij de uitgeverij Richo; een derde druk zal in 1843 te Madrid uitkomen.

Na een kort verblijf te Parijs keert hij terug naar Spanje. In 1835 gaat hij een tweede maal naar Parijs en verblijft er bijna vier jaar. Hij maakt er vele vrienden, o.a. Sor, Rossini, Bellini, Paganini, die zijn virtuoos gitaarspel bewonderen. In 1838 keert Aguado terug naar Spanje waar hij tot zijn dood blijft.

Alleen al door zijn methode verdient Aguado onze aandacht. Die methode getuigt van een diepgaande studie van de gitaartechniek met een logische opbouw van de moeilijkheden, wat een waar pedagogisch inzicht verraadt. Zelfs nu nog putten praktisch alle moderne methodes uit de Aguadoschool.

Aguado slaat de snaren aan met de nagels, wat hem veel kritiek bezorgt o.m. van Sor. Als hij later Sor hoort spelen met een krachtige, volle toon, verklaart hij spijt te hebben alleen met de nagels gespeeld te hebben. Moest ik kunnen herbeginnen, voegt hij eraan toe, dan zou ik de methode van Sor gebruiken.

Aguado vindt ook een "driepoot" ( tripode of tripedisono, zie afbeelding ) uit, een toestel waarop de gitaar rust bij het bespelen, in plaats van ze op de linkerdij te houden. Sor zal dit voorwerp in zijn methode aanbevelen.

Aguado is een vriend en bewonderaar van Sor. Te Parijs zullen ze in hetzelfde huis verblijven en Sor componeert er een duo "Les deux amis".

Aguado is geen veelschrijver, maar wat hij schrijft is goed. Enkele belangrijke werken :

Tres rondos brillantes, op. 16; Seis minuetos; Seis valses; Gran solo de Sors; Variaciones brillantes; Studies en vooral zijn Metodo para guitarra op. 5, 1825, die ook door Segovia gebruikt werd. De eerste uitgave van zijn Escuela de guitarra ( oorspronkelijke titel ) werd verzorgd door de uitgeverij Fuentenebro te Madrid.

In Frankrijk verschijnt zijn methode bij twee uitgevers onder de naam Nouveau Méthode pour la guitare en Grande Méthode pour la guitare.

Honderd jaar na de tweede Spaanse uitgave van 1843 verschijnt een verzorgde herdruk door toedoen van de gitaarvirtuoos Sainz de la Maza bij Union Musical Española te Madrid.

Zelfs voor degelijk gevormde gitaristen blijven sommige werken van Dionisio Aguado geen gemakkelijke kluifjes !

 

( 1 ) Pater Basilio ( werkelijke naam Miguel Garcia ) is orgelist in het Cisterciënzerklooster van Madrid en aan het hof van Carlos IV. Door vergroting van de mogelijkheden op gitaar en het terug invoeren van het punteadospe1 wordt de programmakeuze veel groter.

Als gitaarvirtuoos en contrapuntist is hij een graag geziene gast aan het hof van CarIos IV en Maria Luisa. Hij is zelfs gitaarleraar van de koning.