DIONISIO
AGUADO ( 1784-1849 )
Dionisio
Aguado y Garcia, zoon van een notaris, begint gitaar te studeren bij pater
Basilio ( 1 ) in 1792 in een Madrileens college. De zanger Manuel Garcia zal
zijn opleiding voltooien.
Als
zijn vader in 1803 sterft, trekt Dionisio zich met zijn moeder terug op een
landgoed nabij Aranjuez. Hier, in de stille afzondering, kan hij zich ongestoord
wijden aan de gitaarstudie.
Regelmatig
verschijnen er studies van hem, maar zijn grootste verdienste is zijn methode
die in 1825 verschijnt. Deze methode is een grote stap vooruit naar de moderne
gitaartechniek. Hetzelfde jaar sterft zijn moeder.
In
1826 trekt hij naar Parijs waar hij door zijn composities een zekere
vermaardheid bezit. Hier verschijnt de tweede druk van zijn methode in 1827 bij
de uitgeverij Richo; een derde druk zal in 1843 te Madrid uitkomen.
Na
een kort verblijf te Parijs keert hij terug naar Spanje. In 1835 gaat hij een
tweede maal naar Parijs en verblijft er bijna vier jaar. Hij maakt er vele
vrienden, o.a. Sor, Rossini, Bellini, Paganini, die zijn virtuoos gitaarspel
bewonderen. In 1838 keert Aguado terug naar Spanje waar hij tot zijn dood
blijft.
Alleen
al door zijn methode verdient Aguado onze aandacht. Die methode getuigt van een
diepgaande studie van de gitaartechniek met een logische opbouw van de
moeilijkheden, wat een waar pedagogisch inzicht verraadt. Zelfs nu nog putten
praktisch alle moderne methodes uit de Aguadoschool.
Aguado
slaat de snaren aan met de nagels, wat hem veel kritiek bezorgt o.m. van Sor.
Als hij later Sor hoort spelen met een krachtige, volle toon, verklaart hij
spijt te hebben alleen met de nagels gespeeld te hebben. Moest ik kunnen
herbeginnen, voegt hij eraan toe, dan zou ik de methode van Sor gebruiken.
Aguado
vindt ook een "driepoot" ( tripode of tripedisono, zie afbeelding )
uit, een toestel waarop de gitaar rust bij het bespelen, in plaats van ze op de
linkerdij te houden. Sor zal dit voorwerp in zijn methode aanbevelen.
Aguado
is een vriend en bewonderaar van Sor. Te Parijs zullen ze in hetzelfde huis
verblijven en Sor componeert er een duo "Les deux amis".
Aguado
is geen veelschrijver, maar wat hij schrijft is goed. Enkele belangrijke werken
:
Tres
rondos brillantes, op. 16; Seis minuetos; Seis valses; Gran solo de Sors;
Variaciones brillantes; Studies en vooral zijn Metodo para guitarra op. 5, 1825,
die ook door Segovia gebruikt werd. De eerste uitgave van zijn Escuela de
guitarra ( oorspronkelijke titel ) werd verzorgd door de uitgeverij Fuentenebro
te Madrid.
In
Frankrijk verschijnt zijn methode bij twee uitgevers onder de naam Nouveau Méthode
pour la guitare en Grande Méthode pour la guitare.
Honderd
jaar na de tweede Spaanse uitgave van 1843 verschijnt een verzorgde herdruk door
toedoen van de gitaarvirtuoos Sainz de la Maza bij Union Musical Española te
Madrid.
Zelfs
voor degelijk gevormde gitaristen blijven sommige werken van Dionisio Aguado
geen gemakkelijke kluifjes !
(
1 ) Pater Basilio ( werkelijke naam
Miguel Garcia ) is orgelist in het Cisterciënzerklooster van Madrid en aan het
hof van Carlos IV. Door vergroting van de mogelijkheden op gitaar en het terug
invoeren van het punteadospe1 wordt de programmakeuze veel groter.
Als
gitaarvirtuoos en contrapuntist is hij een graag geziene gast aan het hof van
CarIos IV en Maria Luisa. Hij is zelfs gitaarleraar van de koning.